DU CROO & BRAUNS No. 369

Du Croo & Brauns No. 369 is gebouwd in de fabriek aan de Valkenweg te Amsterdam Noord in 1946. Zij is uitgevoerd als vierassige stoomlocomotief met een vermogen van 45pk. Twee van de vier assen zijn zijdelings verschuifbaar volgens het systeem Gölsdorf. Du Croo bouwde zeven locomotieven met dit type assen, vier vierassers en drie vijfassers. Alle Gölsdorf locomotieven waren uitgevoerd met losse tender.

Bij onze locomotief wijkt de tweeassige  tender iets af van het standaard D&B ontwerp, zij is kleiner uitgevoerd. D&B No.369 is de kleinst uitgevoerde type Gölsdorf locomotief met een vermogen van 45PK. De locomotief werd direct geleverd aan de SIPEF te Antwerpen. Hiernaast rechts een blik op het frame aan de linkerkant van een Du Croo & Brauns locomotief. Alhoewel geen foto van No.369 zal het er op onze locomotief ongeveer zo hebben uitgezien. We zien hier de voorste twee assen, met ganghendel (voor en achteruit) en een stoom-voedingspomp om het ketelwater op peil te kunnen houden

Zoals hierboven vermeld Twee van de vier assen van de locomotief zijn zijdelings verschuifbaar volgens het systeem van de Oostenrijkse constructeur Gölsdorf. De 2e en de 4e as zijn verschuifbaar om het zo mogelijk te maken voor de locomotief om scherpe bogen te kunnen berijden. De speling werd verkregen door as- en koppelstangtappen te gebruiken die breder waren dan de lagerschalen zodat de koppelstangen vrij konden bewegen zonder frictie.

Blik in het machinistenhuis van een Du Croo & Brauns stoomlocomotief. We zien de achterzijde van de ketel, de vuurkist  met daarop de appendages, de zogenaamde "kattenkop". Vanuit daar lopen de leidingen naar de manometer, injecteur, stoomfluit en smeerapparaat. De manometer geeft de druk in de ketel aan. De injecteur is een stoomstraalpijp waarmee water uit de tender in de ketel gebracht kan worden. Boven de "kattenkop" zien we de hendel van de regulateur die de hoeveelheid stoom naar de cilinders regelt. Rechts de ganghendel waarmee je de locomotief voor- of achteruit kunt laten rijden. Op de achterzijde van de vuurkist zien we het stookgat met vuurdeur en twee peilglazen om de waterstand in de ketel te kunnen controleren. Links en rechts van de vuurkist is de plek van de kolenbunkers.


DE LOCOMOTIEF 26/05/2017

GEGEVENS en AFMETINGEN

 

No.                                                    

 

Bouwjaar:                                        

 

Spoorwijdte:                                    

 

Vermogen:                                      

 

Gewicht leeg (ca.):                         

 

Asindeling:                                     

 

Wieldiameter:                                 

 

Cilinderdiameter:                          

 

Zuigerslag:                                      

 

Stoomdruk:                                     

 

Vaste radstand                               

 

Lengte frame:                                

 

Lengte over buffers (ca.):            

 

Grootste breedte:                           

 

Grootste hoogte:                            

 

Type ketel:

 

Aantal vlampijpen:                        

 

Roosteroppervlak:                         

 

Verwarmd oppervlak vuurkist:     

 

Verwarmd oppervlak vlampijpen:

 

Verwarmd oppervlak totaal:         

 

Trekkracht:                                      

 

Maximum snelheid:                       

 

 

369

 

1946

 

600 mm

 

45 PK

 

12 ton

 

D + t

 

600 mm

 

185 mm

 

300 mm

 

12 kg/cm2

 

1010 mm

 

680 mm

 

6280 mm

 

2015 mm

 

3180 mm

 

R

 

76

 

0.753 m2

 

3.228 m2

 

15.245 m2

 

18.473

 

1435 kg

 

25 km/u

 



Historische foto's en technische informatie uit: Du Croo & Brauns locomotieven, Jan de Bruin, St. Railpublicaties 1986

Foto's van de locomotief op 26/05/2017: C. De Wulff - SIPEF.

Tekening: A. Bongaards.